Pentru că în jurul conceptului de second-hand s-au creat o mulțime de preconcepții și controverse, am decis să ne îndreptăm atenția în această direcție și să investigăm ce cred cu adevărat oamenii despre achiziția de haine din magazinele de tip second-hand.  

Împreună cu firma de cercetare de piață iZi Data, am derulat un studiu calitativ pentru a identifica pattern-uri de consum și atitudinea față de hainele cu poveste, care primesc o nouă viață.

Prin intermediul unui focus grup realizat cu femei între 25 și 45 de ani, am aflat direct de la sursă care sunt părerile – de altfel, împărțite –  asupra articolelor vestimentare second-hand.

Care este părerea generală despre magazinele de tip second-hand?

Sunt ele iubite sau stigmatizate? Sunt apreciate sau criticate? Haideți să aflăm împreună!

Impuls versus rațiune

Atunci când se ivește ocazia să facem shopping, alegerea poate fi motivată de două direcții: impulsul și nevoia. Cumpărăm impulsiv, emoțional, pentru a ne simți mai bine, pentru a ne oferi o stare pozitivă. În schimb, cumpărăturile din nevoie sunt raționale, planificate și rareori depășesc bugetul stabilit.

Spre deosebire de cumpărăturile de impuls, cele raționale sunt de cele mai multe ori dedicate unor evenimente speciale sau unor necesități imediate. Deși shopping-ul impulsiv ne aduce gratificare imediată, acesta poate produce și stări de confuzie sau stres financiar.

Așadar, este important să găsim o balanță între cele două.

Second-hand – care e primul lucru care-ți vine în minte?

Hainele trezesc în noi o multitudine de sentimente, chiar dacă de multe ori nu realizăm acest lucru. „Pasiune”, „stare de bine”, „feminitate”, „încredere”, „plăcere” sunt doar câteva dintre emoțiile descrise de participantele noastre atunci când au fost întrebate care sunt primele gânduri pe care le au cu privire la haine.

Atunci când ne gândim la haine second-hand, primul lucru pe care îl asociem cu acest concept este unicitatea, întrucât șansele de a găsi două obiecte la fel într-un astfel de magazin sunt destul de slabe. Încă din primele momente ale focus grupului, am rugat participantele să ne spună la ce se gândesc atunci când vine vorba de second-hand.

Părerile au fost împărțite:

„Unicat – nu găsești două piese la fel”

„Promovat de influenceri”

„Rușine, deși nu ar trebui să definească magazinele de tip second-hand”

„Sănătos pentru buzunar și pentru natură”

„Pentru persoane boeme, hipiote”

Aceste opinii au fost extrase ad-litteram din cercetarea desfășurată recent.

Motive în plus pentru a te opri la următorul second-hand din zona ta

Volumul de haine cumpărate a crescut cu 40% în ultimul deceniu, perioada de purtare fiind scurtată cu aproape 50%.

În medie, 30% din garderoba unei persoane nu a mai fost purtată de mai mult de un an.

Aproximativ jumătate din consumatori aruncă textilele la gunoi.

În același timp, aproape 70% din populație a cumpărat măcar o dată de la un magazin second-hand, deci încă există speranța că oamenii vor conștientiza importanța reutilizării hainelor și vor apela la acest tip de shopping mai responsabil.

Luând toate aceste aspecte în considerare, alături de faptul că e foarte posibil să găsiți un chilipir vintage, un top special sau o rochie de vară designer, va mai conta ce cred restul oamenilor atunci când intrați într-un magazin second-hand? Noi sperăm că nu!