Din ce în ce mai mulți oameni iau inițiativă și întreprind acțiuni concrete pentru a proteja mediul. Totodata, industria modei a devenit conștientă de impactul negativ al supraconsumului de textile. Pentru a reduce urmările negative și pentru a ocroti tot ce ne înconjoară, moda a îmbrățișat un concept deja familiar nouă tuturor: sustenabilitatea.
Cum definim sustenabilitatea?
Sustenabilitatea poate fi definită prin prisma acțiunilor care conduc către evitarea epuizării resurselor și menținerea echilibrului ecologic. În acest sens, de-a lungul timpului au fost descoperite noi metode prin care materialele pot fi reciclate și reutilizate pentru a câștiga cât mai multă durată de viață și pentru a le păstra în circuitul de utilizare.
Ce este moda sustenabilă?
Moda sustenabilă poate fi definită drept un proces de schimbare a modalităților în care design-ul este gândit și pus în practică, de la momentul zero al creației și până la producție, comunicare și utilizare a diferitelor obiecte vestimentare. Acest concept valorifică diversitatea, prosperitatea și starea de bine a oamenilor și a mediului înconjurător.
În prezent, există cinci mari problematici dezbătute de către industria modei:
- consumul de apă – marile case de modă caută modalități pentru a reduce pe cât posibil utilizarea excesivă a apei în procesul de producție al materialelor textile, de prelucrare și de realizare a pieselor vestimentare;
- utilizarea produselor chimice – de la vopseluri și până la diferite substanțe destinate finisării materialelor, toate acestea au un impact negativ atât asupra lucrătorilor, cât și asupra apelor în care ajung cel mai adesea să fie dispersate.Este de dorit înlocuirea substanțelo dăunătoare cu altele, mai prietenoase cu mediul înconjurător, la scară largă.
- durata scurtă de viață – magazinele oferă constant colecții noi, iar noi ajungem mereu să ne „reîmprospătăm” garderoba cu din ce în ce mai multe haine pe care le purtăm prea puțin. Moda sustenabilă vine, în schimb, cu un nou obiectiv: less is more. Mai puține haine, purtate mai mult timp.
- risipa – pe lângă regimul de tip fast-fashion cu care am fost obișnuiți, un alt obicei pe care l-am dobândit în postura de consumatori ai articolelor vestimentare este risipa. Ce se întâmplă cu hainele pe care nu le mai purtăm? În loc să le depozităm în dulapuri, putem să le reutilizăm creativ sau sa le oferim celor în nevoie.
- impactul în agricultură – producția de fibre naturale precum bumbacul este un proces dăunător mediului și oamenilor, iar asta din cauză că aceste culturi au nevoie de multă apă și pesticide. În prezent, atenția brandurilor se îndreaptă către materialele organice care nu consumă atât de multe resurse pentru a fi fabricate. Totodata există interes pentru susținerea producției sustenabile de bumbac sau de fibre noi, din celuloză.
Cum poți sprijini și tu moda sustenabilă?
-
Documentează-te
Caută magazine în care găsești haine de o calitate superioară, din materiale eco-friendly, care promit o utilizare îndelungată. Încearcă să iei cele mai bune decizii pentru garderoba ta, dar și pentru mediu! -
Redescoperă-ți garderoba
Aruncă o privire înspre umerașele pe care de regulă nu le bagi în seamă atunci când te pregătești pentru o nouă zi. Vei găsi câteva piese de care cu siguranță te vei reîndrăgosti și care-și vor găsi loc în noile tale ținute. -
Învață să redai viața hainelor pe care le ai deja
Un tricou basic înfrumusețat cu un imprimeu brodat sau o pereche de jeans pictați pot redeveni vedetele ținutelor tale în doar câțiva pași simpli. -
Cumpără haine pre-loved
Bucură-te de hainele care mai au multe de arătat. Hainele second hand sunt încă chic și purtabile și își caută o nouă garderobă, ale cărei ținute să le completeze și înfrumusețeze. -
Împarte
Cu toții avem haine de care ne-am plictisit sau care nu ne mai vin, dar sunt încă într-o stare excepțională. Donează-le către cineva care are cu adevărat nevoie de ele sau fă schimb de haine cu prietenii.
Un impact redus asupra mediului înconjurător se realizează prin soluții pe termen lung, care să rezolve problema risipei, a protecției mediului și a costurilor sociale în modă. Asta înseamnă să găsim noi moduri de a ne bucura de creațiile vestimentare pentru o perioadă mai îndelungată de timp.